Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tohle 3CD není, pravda, úplně nejnovějšího data (výroba a vydání se datuje dva roky nazpět), jeho obsah je ovšem v domácích podmínkách natolik výjimečný, že se zkrátka vyplatí mu i dnes věnovat ještě nějaký ten řádek. Mirek Spilka je totiž nepřehlédnutelným fenoménem českého heavy metalu, takže když při příležitosti návratu do své metalové alma mater CALIBOS bilancoval v té době již několik desítek let na scéně, bylo to samozřejmě signálem pro nejvyšší pohotovost. Pravda, dozvědět se vůbec o téhle nahrávce nebylo úplně nejlehčí (a pořídit si ji jinde než na koncertech kapel CALIBOS nebo PERSEUS jakbysmet), ale o to dobrodružnější to celé bylo. Skoro jako kdybyste hledali opravdu dobře schovanou metalovou „kešku“.
Zásadní působiště Mirka Spilky, sympatického vlasatce s melodickým hlasem hlubokým jako studna z pověstného komunistického seriálu o jistém majorovi, byla tři. SKRAMASAX, kapela, která se později, již bez jeho přítomnosti, proslavila čerstvě porevolučním thrashovým albem „Dark Powers“, speed /heavy metaloví CALIBOS a později ještě také stylově totožní PERSEUS (jenž se zkraje zovali CALLIBOS M. S.). Prostřední položka tohohle krátkého, nicméně výrazného seznamu byla jistojistě jeho kapelou nejzásadnější, to už jsem ostatně zmínil, a proto se také její tvorba stala pro všechna tři „Best Of“ cédéčka základním stavebním kamenem.
Jeho fyzické provedení je ovšem v tomto směru trošku nešťastné. 3CD je totiž bookletu prosté a jen s minimem informací, textů či ilustračních fotek, takže pro toho, kdo není skutečně detailním znalcem Mirkovy muzikantské historie, nenabízí vlastně žádné přidané informace. Kdo kterou skladbu původně nahrál, na jaké nahrávce a kdy vyšla, pokud zkrátka nejste zorientovaní, tenhle výběr vám v tom moc nepomůže.
Zato nicméně album nabízí klasický výdobytek moderních časů: podstatně lepší, nabušenější a dynamičtější zvuk. Ani na Mirkově hlasu není poznat, že od původních nahrávek uběhlo kolikrát i více než dvacet let, takže to podstatné – tedy hudba samotná – představuje opravdu velmi reprezentativní kolekci (celá stopáž činí 142 minut a něco málo) toho nejlepšího především z repertoáru CALIBOS (některé skladby jsem neznal a z výše popsaných důvodů tak nemůžu říct, zda nejsou třeba náhodou od SKRAMASAXu).
Zejména pamětníky tedy potěší připomenutí toho, jak originální a svébytnou kapelou byli kdysi CALIBOS, jak málo chybělo, aby se v tuzemsku vyšvihli na tu úplně nejvyšší úroveň (zde jistě nemusím připomínat třeba památný klip ke skladbě „Terasy“, úspěšně zařazený do tehdejší televizní hitparády „Eso“), a pod kolik opravdu nezapomenutelných heavymetalových pecek se podepsali. „Za krále“, „Mac Leod“, „Calibos“, „Sedm ran“, „Nemůžou“, „Život po životě“ nebo třeba „Památka zesnulých“, to vše zde pochopitelně najdete, a jak už bylo řečeno, ve výtečně zvukové formě. A posedne-li vás, třeba tak jako autora těchto řádek, nostalgie, je zřejmé, že krom namítané absence doplňující informací, se tohle trojité cédéčko opravdu povedlo. Doufejme, že na něj CALIBOS, když už tedy jsou znovu pohromadě, navážou také nějakým tím povedeným novinkovým materiálem.
1. Za krále
2. Transplantace
3. Ráj
4. Láska a kříž
5. Kejklíř
6. Terasy
7. In Memory
8. Planina
9. Nemůžou
10. Baseball
11. Maria
12. Mašírunk
13. Moravanka
14. Za záclonou
15. Calibos
16. Život po životě
17. Hajzl
18. Mám se rád
19. Já chci být sám
20. Už je to tu!
21. Žebrák
22. Třesky plesky
23. Mac Leod
24. Sedm ran
25. Alžír
26. Krádež
27. Jehla
28. Zbrojař
29. Jed
30. Památka zesnulých
31. Křižník Hood
32. Sama si našla hrob
33. Nesmiřitelní
Naprostá bomba!
Sice bych byl radši, kdyby vyšly dříve nevydané písně jako 1CD od Calibosu než tohle 3CD, ale to je v podstatě jedno. Hudba, texty, zpěv bez chyby a výjimečně jsem snad spokojený i se zvukem.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.